Home » Fotograferen met kunstlicht: studioflitser

Fotograferen met kunstlicht: studioflitser

by Simone
0 comment

Wil je met foodfotografie aan de gang met kunstlicht dan is de meest betrouwbare methode; een studioflitser voor foodfotografie. Hoe je ermee omgaat laat ik je zien in deze eenvoudige tutorial.

Studioflitser vs daglicht
Studioflitser vs daglicht

Studioflitser foodfotografie

Vorige week liet ik jullie zien hoe je met twee Ikea lampjes van een tientje een redelijke foto kunt maken bij kunstlicht. Vandaag gaan we een stapje verder en laat ik zien hoe je met een enkele studioflitser uit de voeten kunt. Studioflitsers zien er altijd indrukwekkend uit, op een statief en met een paraplu met uiteindelijk is het echt niet zo ingewikkeld als het lijkt. Flitsers zijn er in vele maten en vormen en prijsklassen maar een beginnersmodel heb je al vanaf ongeveer 100 euro inclusief statief en inclusief paraplu. Ben je dus vaak nog ‘s avonds laat aan het koken of bakken en wil je niet tot de volgende dag wachten voor de foto’s dan is het de moeite waard om te investeren in een goede flitser.

Ik heb zelf een Profoto B10, voor het geval iemand dat wil weten, maar een setje zoals deze van Falcon Eyes bijvoorbeeld is best ok om mee te beginnen. Even aangenomen dat je er niet professioneel mee wil gaan werken want daar zijn ze niet sterk genoeg voor. En dit zijn er zelfs twee dus je zou bijvoorbeeld samen met iemand anders kunnen kopen. Dan ben je voor 75 euro per persoon klaar. Want één lamp is echt genoeg. Dat laat ik je zo zien.

Flitser2

Handmatig

Een ding dat belangrijk is om te weten is dat je de camera met een studioflitser alleen kunt bedienen op de M-stand. De handmatige stand dus. De standaard flitssynchronisatie is 1/125s. Als je hem daarop zet dan moet het in principe goed gaan. Vervolgens regel je met je diafragma hoeveel licht je naar binnen laat. Bij de eerste foto had ik dus duidelijk mijn diafragma iets verder open moeten draaien om de foto wat lichter te maken, maar dat heb ik uiteindelijk pas aan het eind gedaan.

Net als bij de Ikea lampjes heb ik de flitser links schuin achter het onderwerp gezet zodat je tegenlicht creert. Zoals je ziet zijn de foto’s gemaakt terwijl het buiten licht was. Maar omdat de flitsduur zo kort is en het licht zoveel meer als het daglicht, is in dit geval de flitser de enige lichtbron. Het daglicht heeft hier geen effect.

flitser3

Bij de tweede foto zet ik weer een stuk piepschuim neer aan de rechterkant. Let hier op dat het reflectiemateriaal altijd tegenover de lamp staat. Had ik hier het piepschuim aan de linkerkant neergezet dan had er weinig gebeurd. Als je het licht hier vergelijkt met het licht van de Ikealampjes van vorige week dan zie je dat het al veel zachter is. De schaduwen zijn minder hard en het licht is aangenamer.

flitser4

Bij de derde en laatste stap heb ik een diffuser voor de lamp neergezet. Ondanks het feit dat de flitser via de paraplu al ‘gebounced’ wordt kan het nog steeds vrij fel licht zijn. In dat geval is een diffuser dus alsnog aan te raden en ik vind het zachtere licht mooier. Zoals je ziet aan het eindresultaat is het nagenoeg gelijk aan het daglicht. Omdat ik het diafragma verder open heb gedraaid zie je dat de scherptediepte minder is als de eerste foto met daglicht. Maar deze foto had net zo goed met daglicht gemaakt kunnen zijn.

Zoals je ziet dus een hele neutrale kleur, mooie lichtverdeling en dus een ideale oplossing als je veel ‘s avonds moet fotograferen. Het enige nadeel is dat je alles op moet zetten. Handigste is het natuurlijk als je een ruimte hebt waar je het neer zou kunnen zetten maar in de praktijk is dat wel vaak het grootste struikelblok. Maar alsnog wel een goede oplossing!

Vragen? Ik hoor het graag!

Wil je meer weten over foodfotografie, foodstyling of foodbloggen? Check de cursussen op de FoodieAcademie.

You may also like

Leave a Comment

foodieacademie logo wit

@2023. All Rights reserved Simone’s Kitchen/FoodieAcademie