Werken met kunstlicht – deel I De eetkamerlampen

by Simone
0 comments

Uitgangspunt is dit heerlijke citroen blauwebessen taartje… Deze is genomen bij daglicht

Nu het langzaam weer wat sneller donker gaat worden is het ‘s avonds na het eten fotograferen een steeds grotere uitdaging. Niet iedereen heeft natuurlijk een setup met studioflitsers en als ik eerlijk ben, dan heb ik ze wel, maar ze zitten meestal in een aparte koffer ergens uit de weg. Mijn studio is klein en als de lampen opgesteld staan dan is de ruimte beperkt. En omdat ik ze zo min mogelijk gebruik staan ze dus opgeslagen.

Dit is het beste wat we met lampen boven de tafel voor elkaar kunnen krijgen.. Niet zo geweldig dus!

Maar je kunt ook met gewone lampen een acceptabele foto maken, dus ik heb bedacht dat ik een nieuwe serie ga schrijven; werken met kunstlicht. Ik ga er niet vanuit dat alle lampen even geschikt zijn en een mooie foto opleveren, maar ik ga met alle lampen die ik hier voor handen heb een foto proberen te maken die door de beugel kan. Uiteraard laat ik zien wat voor setup ik heb en wat voor hulpmiddelen ik heb gebruikt.

Voor vandaag gaan we uit van misschien de lastigste lamp om mee te werken; de standaard lamp die bij ons boven de eettafel hangt. Het is een led lamp als ik me niet vergis en de positie van de lampen kun je niet veranderen. Dus dat is op zichzelf al interessant, want hoe gaan we daar een fatsoenlijke foto mee maken?

De setup; eetkamer met daarboven twee grote koperen lampen..

En ik zou ook bijna zeggen; don’t try this at home, want dit is echt geen ideale lichtsituatie. Afgezien van het feit dat de lampkampen van koper zijn en dus van zichzelf al een gele gloed afgeven, zijn de lampen die erin zitten ook nog eens geel en ‘heel gezellig’ om bij te eten, maar totaal ongeschikt om bij te fotograferen. Maar…. goed, stel we hebben alleen deze lampen maar. Wat kun je er dan nog mee doen?

Dit is de eerste foto onbewerkt zo uit de camera

Zoals je al ziet; een afgrijselijk gele foto die echt totaal nergens op lijkt. Je ziet de schaduw maar de kleur zelf is het meest storend. Dus dat moeten we eerst corrigeren. Hiervoor gebruik ik een grijskaart en hoewel je het met dit licht nooit perfect zult krijgen is het verschil behoorlijk groot.

Het corrigeren van de witbalans heb ik al eerder uitgelegd via een screencast en deze kun je hier vinden. Wat er overblijft is alsnog een beetje een onnatuurlijke kleur maar het is in ieder geval al 100% beter als de eerste gele foto. O en wel essentieel is dat je in RAW fotografeert!

Het tweede wat ik heb gedaan is de felheid van de lampen (en die zijn niet eens echt fel want ze hebben niet veel watt, maar doordat ze recht boven het onderwerp hangen werpen ze wel schaduw aan de voorkant van het achterste cakeje vooral en aan de voorkant van het witte bakje. Dit heb ik opgelost door een diffuser boven de taartjes te houden. Dus tussen de taart en de lamp om het licht zachter te maken en de schaduwen op te heffen

Links zonder diffuser, rechts met diffuser

Zoals je ziet heeft de foto met de diffuser minder harde schaduwen maar het blijft een beetje een rare kleur foto. Zeker als je die vergelijkt met de eerste foto gemaakt in daglicht!

Diffuser tussen lamp en onderwerp houden

De eindconclusie is dan ook dat je beter geen foto kunt maken met de lampen die boven je eettafel hangen. Het resultaat zal beter zijn als je een witte lampenkamp hebt. De koperen gloed doet geen goed aan het geheel. Met een witte lamp kun je de kleuren wel goed krijgen of in ieder geval een stuk beter en heb je een resultaat waar je – alleen in geval van nood! – nog wel mee weg kunt komen.

In deel 2 ga ik een enkele bureaulamp proberen te gebruiken!

 

You may also like

Leave a Comment

foodieacademie logo wit

@2023. All Rights reserved Simone’s Kitchen/FoodieAcademie